فن وفيديو

عبد الباسط حمودة عن إيقاف 19 من مطربي المهرجانات: “هاني شاكر معاه حق”


12:50 ص


الأحد 21 نوفمبر 2021

كتب- حسن مرسي:

عقب المطرب الشعبي، عبد الباسط حمودة، على أزمة قرار نقابة الموسيقيين بوقف عدد من مطربي المهرجانات، قائلًا: “نقيب الموسيقيين هاني شاكر يسعى جاهدًا للارتقاء بالذوق العام”، مضيفًا: “هاني شاكر عنده حق في اللي عمله، احنا مش عايزين كلام خارج في الأغاني”.

وتابع حمودة: “اللي يغني وينجح يكمل، وأنا مش مع فكرة أي حد يغني، فيه عيال في المهرجانات بتغني كويس وصوتها حلو، ولو فيه على أيامنا يوتيوب كنا وصلنا لمليارات المشاهدات”.

وأكمل المطرب الشعبي، عبد الباسط حمودة: “أنا أهلاوي للنخاع واخواتي زملكاوية، وانبسطت خلال الماتش الأخير بس مش عايز أضايقك يا عمرو عشان انت زملكاوي”.

قال حمودة، خلال حواره مع الإعلامي عمرو أديب، إنه بدأ حياته الفنية بالغناء في الأفراح الشعبية، لافتًا إلى أن أجره كان ربع جنيه بعد ما أقف على المسرح لحوالي 8 ساعات.

وداعب الإعلامي عمرو أديب، المطرب الشعبي عمر كمال: “طبعًا انت مشوفتش الربع جنيه، انت وعيت من صغرك على الربع مليون”.

وعن رأيه في المطرب الشعبي عمر كمال، قال عبد الباسط حمودة: “عمر بيحب يطور من نفسه ودايمًا بيحاول يكون مختلف، عمر زكي وفيه مشروعات فنية ما بيني وبينه هتكسر الدنيا قريبًا”.

ونوه المطرب الشعبي، عبد الباسط حمودة، أن لديه 4 أبناء مضيفًا: “”رامي وكريم أولادي بينغنوا وصوتهم حلو أما بنتي الصغيرة بتغني عليا وبتقلبني”.

Source link

زر الذهاب إلى الأعلى